„Od wieków błądząc w jego krętych splotach, co chwila zda się, żeśmy uszli dalej”
Motyw labiryntu w literaturze i sztuce był tematem przewodnim zajęć z uczniami klasy V c ze Szkoły Podstawowej Nr 3 w Olsztynie. Na początku spotkania ustaliliśmy, że dla jednych jest on pułapką bez wyjścia, a dla innych obszarem odkryć. Później uczniowie wymieniali wszystko to, co kojarzy im się z labiryntem. Powoli zaczęła nam się tworzyć mapa skojarzeń, którą w części warsztatowej uczestnicy wykorzystali.
Wcześniej jednak przypomnieliśmy sobie historię Labiryntu Minotaura i pomocną Nić Ariadny, a także utwory literackie, i filmy, w których labirynt został zastosowany.
Następnie w zespołach uczestnicy szukali drogi wyjścia z labiryntów: Miasto, Las, Ogród i Świat. Później każda grupa przedstawiła swoją drogę wyjścia z labiryntu - co pomaga, a co przeszkadza w pokonywaniu zawiłego układu ścieżek.
Podczas zajęć wykorzystano:
- J. Bajtlik, Nić Ariadny: mity i labirynty, Wydawnictwo Dwie Siostry, Warszawa 2018,
- J. K. Rowling, Harry Potter i Czara Ognia, Wydawnictwo Media Rodzina, Poznań 2001,
- L. Carroll, Alicja w Krainie Czarów, Wydawnictwo Buchmann, Warszawa 2010,
- M. Niemycki, Zuzia i zagadka pani labiryntu, Wydawnictwo Skrzat, Kraków 2009.