Od piktogramu do współczesnej książki
Za nami kolejne spotkanie (23.05) z uczniami klasy IV c, ze Szkoły Podstawowej Nr 3 w Olsztynie w ramach programu czytelniczego „Słowa o obrazy”. Majowe spotkanie zarezerwowaliśmy sobie na rozmowę o historii książki.
W telegraficznym skrócie (wszak lekcja trwa zaledwie 45 minut), ale starannie, odbyliśmy podróż od piktogramów do książki współczesnej. Nieco dłużej zatrzymaliśmy się przy papirusach, aby poznać proces ich powstawania, a nasza wyobraźnia podpowiadała nam, jak wyglądałoby biurko p. Joli (wychowawczyni i nauczycielki języka polskiego), gdyby lektury szkolne przyniosła na lekcję w formie zwojów papirusowych.
Rozmawialiśmy też o trudnej i odpowiedzialnej roli kopistów, a także o powstaniu druku – ukłony kierujemy w stronę Jana Gutenberga. Wyjaśniliśmy też, co jest inkunabułem, a co starodrukiem. I tak powoli dotarliśmy do maszyny do pisania i klawiatury komputerowej, które znacznie skracają czas oczekiwania na nową powieść dla młodzieży.
Na zakończenie, podczas pracy warsztatowej uczniów całkowicie pochłonęła praca nad zdobieniem inicjałów.