Słowa i obrazy
Za nami piąte spotkanie z uczniami klasy IV c ze Szkoły Podstawowej Nr 3 w Olsztynie, które realizujemy w ramach programu czytelniczego „Słowa o obrazy”. We wtorek (24.04) rozmawialiśmy o pracy ilustratora. Uczestnicy oglądali prace wykonane różnymi technikami: ołówek, kolaż, flamastry, kredki, tkanina, a nawet … żelazko.. Zastanawiali się, jak przebiegają etapy twórcze: tekst – obraz, obraz – tekst, obraz i tekst jednocześnie? Uczniowie zgłaszali też pomysły, w jaki sposób można przedstawić dźwięk i jego natężenie. Później sprawdzili, w jaki sposób dokonała tego Marta Ignerska w książce pt. „Wszystko gra”. Wszyscy zachwycili się autorskimi książkami Iwony Chmielewskiej i magicznymi ilustracjami Emilii Dziubak.
Każdy z uczestników spotkania miał okazję wcielić się w rolę ilustratora. Wykorzystując swoją wyobraźnię i talent plastyczny wykonali ilustrację do wiersza L. J. Kerna pt. „Schody”.
Podczas zajęć wykorzystano materiały:
- A. Czerwińska-Rydel, Wszystko gra, Wydawnictwo Wytwórnia, Warszawa 2015,
- L. J. Kern, Kern. Wiersze dla dzieci, Wytwórnia Magdalena Kłos-Podsiadło, Warszawa 2015,
- I. Chmielewska, Kłopot, Wydawnictwo Wytwórnia, Warszawa 2012,
- I. Chmielewska, Oczy, Wrocławskie Wydawnictwo Warstwy: Wrocławski Dom Literatury, Wrocław 2016,
- U. Orlev, Babcia robi na drutach, Wydawnictwo Wytwórnia, Warszawa 2009,
- M. Widmark, Dom, który się przebudził, Wydawnictwo Mamania, Warszawa 2017,
- M. Widmark, Tyczka w Krainie Szczęścia, wydawnictwo Mamania, warszawa 2017,
- Prezentacja pdf. przygotowana do wystawy „Tu czy tam? Współczesna polska ilustracja dla dzieci”, współorganizowanej przez Instytut Książki w warszawskiej Zachęcie od lutego do maja 2016 r.