Moje uczucia i emocje
24 marca czwartoklasiści ze Szkoły Podstawowej Nr 3 wzięli udział w zajęciach, podczas których rozmawialiśmy o podstawowych uczuciach, w oparciu o losy wybranych bohaterów literackich. Uczniowie mogli postawić się na miejscu zakochanego po uszy Jacka Karasia, rozczarowanej Zuzanki z pistacjowego domu oraz śmiertelnie przestraszonej Oleńki, cierpiącej na arachnofobię. Dyskusja w oparciu o perypetie wyżej wymienionych postaci pomogła zrozumieć dzieciom znaczenie słowa empatia. Na podstawie mimiki i gestów uczniowie rozpoznawali poszczególne emocje, a pomogły nam w tym odpowiednie fotografie. Uczestnicy zajęć poznali niekorzystne skutki tłumienia negatywnych emocji oraz różne sposoby okazywania gniewu, które nie krzywdzą innych.
Powieści młodzieżowe, wykorzystane w czasie zajęć:
- I. Abedi, Lola supernianią, Warszawa 2011, s. 129-130.
- I. Angerborn, Gdybym nie pomyliła psów, Poznań 2008, s. 15-16.
- P. Beręsewicz, Kiedy chodziłem z Julką Maj, Łódź 2011, s. 8.
- P. Beręsewicz, Na przykład Małgośka, Łódź 2008, s. 55-57.
- B. Gawryluk, Zuzanka z pistacjowego domu, Łódź 2009, s. 79-80.
- E. Nowak, Pajączek na rowerze, Warszawa 2008, s. 18.
Podczas zajęć wykorzystano również plansze edukacyjne „Alfabet emocji” z Warmińsko-Mazurskiej Biblioteki Pedagogicznej w Olsztynie.