katalog on-line
o nas
regulamin
nowości
oferta
książka
z autografem
archiwum
WBP w Olsztynie

Grafomotoryka

Czym jest grafomotoryka?

Pod tym pojęciem kryje się umiejętność rysowania i pisania. Zdolność ta rozwija się wraz z nabywaniem przez dziecko coraz większej sprawności ruchowej dłoni podczas codziennej zabawy: budowania wieży z klocków, kolorowania obrazków, lepienia figurek z plasteliny, wycinania kształtów. Aby przedszkolak był dobrze przygotowany do nauki pisania, warto regularnie wykonywać z nim proste, ale urozmaicone ćwiczenia – wiele potrzebnych do nich materiałów znajduje się w każdym domu.
Stopień trudności zadań należy dostosować do wieku dziecka oraz nabytych przez nie umiejętności. Początkowo można zaproponować kolorowanie, odwzorowywanie, rysowanie po śladzie, zagniatanie ciasta, nawlekanie korali, segregowanie przedmiotów typu guziki, ziarna, klocki, przechodząc stopniowo do ćwiczeń wykonywanych na kartce papieru z wykorzystaniem narzędzia pisarskiego.
Poniżej prezentujemy przykładowe zabawy, które zaangażują przedszkolaka i umożliwią mu ćwiczenie dłoni.

Przypinanie klamerek

Potrzebne będą drewniane lub plastikowe klamerki do prania oraz wycięte z kartonu kształty – zwierząt, owoców lub inne. W przypadku drewnianych spinaczy można je wcześniej pomalować. Następnie prosimy dziecko o przypinanie klamerek, na przykład w określonej kolejności. Zadanie można dodatkowo urozmaicić, proponując odpięcie wszystkich spinaczy.

Rysowanie jeża

Na kartce papieru formatu A4 rysujemy kontury jeża. Zadaniem dziecka jest domalowanie kolców za pomocą widelca zanurzanego w pojemniku z farbą.

Rysowanie kształtów

Na talerz lub tackę wysypujemy kaszę mannę. Dziecko może rysować palcem dowolne wzory, zaczynając od tworzenia kresek, okręgów, szlaczków, a kończąc na pisaniu liter. Ta zabawa może trwać w nieskończoność – wykonany rysunek zniknie po delikatnym potrząśnięciu talerzem i można zaczynać od nowa!