katalog on-line
o nas
regulamin
nowości
oferta
książka
z autografem
archiwum
WBP w Olsztynie

Wakacyjne wtorki – 3 lipca 2018 r.

Podczas pierwszych wakacyjnych zajęć w Piątce zewsząd dobiegały różne niecodzienne dźwięki: odgłos rozsypujących się co chwilę wież z kubeczków, którym naprawdę mało brakowało, żeby sięgać naprawdę wysoko, kumkanie żaby, miauczenie kota lub rżenie konia albo niezrozumiałe kody: „A1 żółte, D4 różowe”. To wszystko działo się u nas w ramach zabawy w kodowanie.

Po krótkim wstępie, w ramach którego wspólnie omówiliśmy, czym jest programowanie i kodowanie, przeszliśmy do różnorodnych aktywności. Pierwszym zadaniem uczestników było zbudowanie z kolorowych kubeczków jak najwyższej budowli, która musiała utrzymać się w pionie przez kilka minut. Po kilkukrotnych próbach wszystkim dzieciom udała się ta sztuka. Kolejne zadanie polegało na zakodowaniu za pomocą rysunku wyglądu dowolnie wymyślonej budowli, a następnie przekazaniu kartki kolejnej osobie, która musiała dokładnie odwzorować konstrukcję, patrząc na wzór. Ważna tu była nie tylko wyobraźnia, ale i staranność wykonania obrazka, aby ułatwić koleżance lub koledze budowanie.

Następnie na planszy z puzzli piankowych układaliśmy kubeczki w taki sposób, aby powstał pewien określony obraz – do tego właśnie były nam potrzebne wspomniane powyżej współrzędne A1, D4 i inne. W ten sposób wspólnie stworzyliśmy przestrzenny wizerunek latawca, klucza oraz motyla. Ostatnim zadaniem pierwszej części zajęć było sprawdzenie poprawności zakodowanej trasy, bowiem gdzieś w instrukcji przejścia od startu do mety ukrył się błąd.

Dzieci były bardzo zadowolone, kiedy uruchomiliśmy roboty Photon. Dzięki odpowiedniej aplikacji Photony zaczęły poruszać się w różnych kierunkach, zmieniać barwę swoich czułków oraz wydawać różnorodne dźwięki, naśladujące odgłosy wydawane przez zwierzęta. Pokonywały również przygotowane przez uczestników spotkania tory przeszkód. Po dotarciu wszystkich robotów do mety zakończyliśmy nasze pierwsze wakacyjne zajęcia.