katalog on-line
archiwum
WBP w Olsztynie

Wędrówki po stolicy regionu

Dwa poniedziałkowe przedpołudnia (6 i 13 listopada) upłynęły nam na poznawaniu i utrwalaniu wiadomości o Olsztynie. Wyposażeni w mapy, przewodniki i legendy wyruszyliśmy z wychowankami z Przedszkola Miejskiego Nr 13 w literacką i historyczną podróż po Warmii i Olsztynie – stolicy regionu. Odwiedziliśmy patronów olsztyńskich ulic: Mikołaja Kopernika, Marią Konopnicką, Feliksa Nowowiejskiego, Marię Zientarę-Malewską. Dzieci dowiedziały się, w jaki sposób każda z tych postaci ma swój wkład z historię miasta i regionu. Spacerując ulicą Stare Miasto, zajrzeliśmy do Wojewódzkiej Biblioteki Publicznej, na Targu Rybnym szukaliśmy ukrytej studni, a przy pomniku św. Jakuba przypomnieliśmy sobie legendę o nim. Dzieci pozdrowiły też wieże miejskie – ratusza, katedry i zamku, i sprawdzały, która jest najwyższa. Powrót na ulicę Stanisława Wyspiańskiego, przy której znajduje się przedszkole zakończyło naszą wędrówkę.

Podczas zajęć wykorzystano literaturę:

1. M. Zientara-Malewska, O różnych kłobukach, skarbach i zaklętych zamkach: [baśnie i legendy warmińskie], wyd. Wers, Olsztyn 2008,
  2. A. Grzegorczyk-Wosiek, Miasto bajek, Pracownia Wydawnicza „ElSet”, Olsztyn 2008,
  3. E. Wilga, Mały Feluś wyrusza w świat, Stowarzyszenie Inicjatyw Obywatelskich, Barczewo [2011],
  4. I. Kwinto, Legendy o kwiatach, wyd. Wrzos, Lidzbark Warmiński 1998,
  5. E. Sukertowa-Biedrawina, Jak Konopka diabła wypędzał: bajki mazurskie, Towarzystwo Naukowe; Ośrodek Badań Naukowych im. Wojciecha Kętrzyńskiego, Olsztyn 1994.